felipe rodriquez on Fri, 12 Oct 2001 12:08:02 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Fighting Islam's Ku Klux Klan

Beste Francisco,

> Zeg me, waar maak je je druk om: Om de bommen op Afghanistan of
> om het feit dat ze Amerikaans zijn?
>
> En nee, ik hoef op die laatste vraag geen antwoord.

Hoewel je geen antwoord wil op de rhetorische vraag die je stelt, zal ik hem
toch beantwoorden. Wat mij zorgen baart, is dat de bommen waarmee Amerika
antwoord, zullen leiden tot meer Arabieren die de fundamentalisten steunen.
Dat kan in hoog tempo leiden tot regimes in het midden-oosten die omvallen
en worden ingenomen door leiders die in die landen de Islamitische Sharia
invoeren als wet.

De strategie van de Islamisten, is niet alleen om zoveel mogelijk
Amerikaanse slachtoffers te maken. Hun uiteindelijke doel is het oprichten
van een pan-arabisch Islamitisch kalifaat. En om dat doel te bereiken moet
een bepaalde massa Arabieren de fundamentalisten steunen, zodat lokale
regimes omver geworpen kunnen worden.

Een terroristische aanval zoals in New York heeft twee gevolgen; in eerste
instantie laat het aan de achterban zien dat Islamisten in staat zijn de
'grote vijand' Amerika in eigen land aan te vallen. In tweede instantie
leidt het tot een Amerikaanse tegenreaktie, waarbij arabische
burgerslachtoffers vallen, en waardoor nog meer arabieren de
fundamentalisten zullen steunen in hun strijd. Het is mijns insziens
denkbaar dat juist door de manier waarop Amerika wraak neemt, de
Islamitische fundamentalisten in Arabische zullen groeien in kracht en
aantal. En dat dit uiteindelijk leidt tot de omverwerping van het ene
arabische regime na het andere, met als resultaat een Islamitisch Kalifaat
dat het hele midden-oosten dekt, en een belangrijk deel van de energie
voorraad op de wereld controleert.

Groet

	Felipe