Ron Peperkamp on Thu, 11 Oct 2001 01:13:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] aanvulling op tegenstrijdige berichtgeving vrijlating

Eveline schreef:

> Maar het belangrijkste is dus, dat er niet voldoende=GEEN bewijs was in
the first
> place, en je kan in dit land nog steeds niet (lang) vastgehouden worden
> op basis van vermoedens of aanwijzingen van de BVD - gelukkig.

Ik was aanvankelijk prettig verrast door de uitspraak van de rechter.
'Gelukkig blijft één poot van onze Trias Politica ferm overeind staan',
dacht ik nog. De rechter krijgt een dossier met allerlei informatie over een
van terrorisme verdachte illegale vreemdeling. In weerwil van de huidige
hysterie rond terrorisme, negeert zij alle informatie over de verdenking en
pleegt ook niet even een belletje met het OM om hen te attenderen op een
stuk dat ze vergeten zijn toe te voegen. In plaats daarvan houdt zij zich
strikt aan de wet en doet gewoon een uitspraak op basis van de aanwezige
stukken. Zoals het hoort dus.

Helaas lag het toch net weer even anders. De rechter in kwestie heeft
namelijk laten weten
dat zij de stukken over de verdenking helemaal niet had ingezien. Had zij
dit wél gedaan, dan had zij naar eigen zeggen 'wellicht anders beslist'.
Zo melde althans de verslaggever van de NCRV. Hopelijk krijgen we nog een
bewijs van deze uitspraak.

Al met al vindt ik de gang van zaken toch een buitengewoon sterk staaltje
van terrorisme-bestrijding. Ik bedoel maar: je komt naar Nederland om een
bom te plaatsen, wordt gesnapt en belandt in een cel, komt na twee weken
zonder marteling voor de rechter te staan en die stuurt je vervolgens met
2,5 rug naar huis. Daar sta je dan als internationaal terrorist met al je
voornemens om deze samenleving eens flink te ontwrichten!
De arme man: he never knew what hit him...

Ik denk in ieder geval niet dat deze vent ooit nog een aanslag in Nederland
zal beramen. "Met wat voor aanslag kunnen we die gasten in die polders nog
gekker krijgen dan ze nu al zijn?".

One down - 8,5 million to go...

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl