Eveline Lubbers on Wed, 10 Oct 2001 21:21:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] tegenstrijdige berichtgeving vrijlating "terrorist"

> In de telegraaf staat echter dat op het moment dat die vrij
> werd gelaten, meteen werd ingerekend door de vreemdelingen politie.
>
> Weet iemand wat er nu werkelijk gebeurd is met de man in kwestie is
> gebeurd?

http://www.parool.nl/1002519724958.html

In het Parool staat vrij nauwkeurig wat er is gebeurd, en in de NRC ook.

Er waren niet genoeg zwaarwegende argumenten om hem nog
langer vast te houden, wat betekent dat er weinig bewijs tegen hem
was. Dat speelde in het gerechtelijk vooronderzoek tegen hem.
Dat er nu geroepen wordt dat hij nog wel verdachte is, slaat nergens
op, de BVD kan dat wel denken, maar er is geen bewijs.

Omdat hij illegaal was, werd hij niet op straat gezet, maar overgedragen
aan de Vreemdelingenkamer. Daar heeft zijn advocate aangevoerd dat
hij niet, of niet op tijd (binnen 3 dagen en 15 uur) is voorgeleid aan de
Rechter Commissaris die had moeten beslissen over de verlenging van
zijn voorarrest. Het vermoeden is nu dat ze niet genoeg tegen hem hadden
maar hem nog wel langer hebben vastgehouden.

Tijdens die behandeling in de Vreemdelingenkamer heeft het OM nog de
tijd gehad om stukken te produceren waaruit zou blijken dat hij wel (tijdig)
was voorgeleid, maar die stukken waren even kwijt.

Dat de Vreemdelingenkamer zich bemoeid met hoe dingen in de strafzaak
zijn gegaan, komt omdat de Raad van State onlangs heeft besloten dat
de procedure in het voortraject (dus *voor* het bij de Vreeemdelingenkamer
komt) van doorslaggevend belang is voor de beoordeling bij de Vrkamer.
Als iemand te lang heeft vastgezeten in voorarrest voor een strafzaak,
kan het niet nog langer op basis van illegaal in Nederland zijn bijvoorbeeld.

Een onrechtmatige detentie kan niet omgezet worden in een rechtmatige.
En het was onrechtmatig in dit geval omdat niet bewezen kon worden
dat hij tijdig was voorgeleid, if at all.
En toen werd hij dus wel echt vrijgelaten.

Maar het belangrijkste is dus, dat er niet voldoende bewijs was in the first
place, en je kan in dit land nog steeds niet (lang) vastgehouden worden
op basis van vermoedens of aanwijzingen van de BVD - gelukkig.

Met dank aan mijn advocatenvriendje, ik hoop dat ik alles goed begrepen
dan wel weergegeven heb (disclaimer!)

eveline