Francisco van Jole on Sun, 7 Oct 2001 13:29:46 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Smiers over IP

----- Original Message -----
From: "kees/ventana" <kees@stad.xs4all.nl>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Sunday, October 07, 2001 1:32 PM
Subject: [Nettime-nl] Smiers over IP

> Misschien al lang bekend, maar bij Le Monde Diplomatique heeft Joost
Smiers
> een stuk gepubliceerd dat uiteenzet hoe copyrights in de huidige vorm
> vooral ten dienste staan van bedrijven die handelen in de 'intellectuele
> produkten' en monopolisering van eigendom daarvan in de hand werken.
>
> De Engelse vertaling van het stuk is integraal te vinden op:
> Le Monde diplomatique
> <http://www.en.monde-diplomatique.fr/2001/09/10copyright>

Interessant, dank je wel.

Ik moet Joost Smiers gelijk geven. Het is inderdaad heel onrechtvaardig dat
maar een kleine groep kunstenaars succesvol is en de rest niet. En het is
nog erger dat ze daar de vruchten van kunnen plukken. Alles moet even mooi
en goed zijn, dat is ons streven.

Ik zie echter wel een paar problemen. Zo is het me niet geheel duidelijk hoe
de 'monopolies' van de uitgeverijen gebroken worden door juist de rechten
bij de auteurs weg te halen. Zouden de uitgevers dan niet vrolijk doorgaan
met wat ze al deden?

"The revenue raised would go into a special fund to benefit groups of
artists, individual artists and third-world artists."
Maar de vraag is natuurlijk wie beheert dat fonds dan? En hoe worden de
uitbetalingen geregeld? Iedereen evenveel?
Heel goed trouwens, dat benadrukken van de 'Derde Wereld-kunstenaar' (je
hebt immers kunst en Derde Wereld-kunst) die ook mee mag profiteren. Ik denk
dat Chris Ofili dankbaar zal zijn.

Maar die uitkeringen dus, hoe moet dat nou? Vooral omdat hij Marilyn Monroe
aanhaalt: "If I am a star, the people made me a star. Not a studio, not a
single person, but the people"
Dus ik begrijp dat de uitkeringen dus eigenlijk gedaan moeten worden aan de
mensen die de kunstwerken kochten, zij zorgden er immers in de eerste plaats
voor dat het kunst werd?

Als aanvullende maatregel stel ik overigens ook voor dat we geheel in de
geest van Smiers' rechtvaardige redeneringen het maximale IQ beperken tot
100. De rest is toch overbodig en kan met een eenvoudige ingreep verwijderd
worden.

vriendelijke groet

Francisco van Jole