Francisco van Jole on Wed, 3 Oct 2001 13:17:37 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Amerika is blind

----- Original Message -----
From: "Eveline Lubbers" <evel@xs4all.nl>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Wednesday, October 03, 2001 9:35 AM
Subject: [Nettime-nl] Amerika is blind

> "Amerika is blind voor wat globalisering betekent voor arme
> landen, zegt Jeffrey Sachs in Die Zeit. En dat terwijl "onze welvaart
> afhangt van de manier waarop globalisering functioneert."
> Hoog tijd dat daar wat aan verandert zegt de bekende Harvard-econoom.
> "Als het al de bedoeling van de terroristen is geweest om met hun
> wandaad Amerika de ogen te openen voor het onrecht in de wereld,
> dan heeft hun boodschap bij Sachs in ieder geval doel getroffen."
>
> uit NRC overzicht buitenlandse bladen,
> dinsdag 2 oktober 2001

Dank je wel. Het kan aan mij liggen maar ik begrijp de laatste zin niet
goed. Dat is een citaat uit het artikel in Die Zeit neem ik aan. Maar Sachs
is toch juist een van de bekendste critici van het beleid van IMF en
dergelijke? Zijn ogen waren - om in de beeldspraak te blijven - dan toch al
open?
Daarnaast kun je je afvragen of de terroristen tot doel hadden 'de ogen te
openen'. Oorlogen worden meestal niet met dat doel gevoerd. Maar ideologen
hebben nu eenmaal de neiging om alles te verbinden met hun eigen ideologie,
zo lang het ze te pas komt tenminste. Je zult 'anti-globalisten'
bijvoorbeeld niet snel horen beweren dat het toerisme een redelijke vorm van
het delen van welvaart is. Terwijl de gevolgen van de aanslagen dat wel
duidelijk maken.

Tot slot wil ik opmerken dat een dergelijke constatering volgens mij niet
meer is dan bedenkelijk. Volgens dezelfde redenering kun je namelijk
uitleggen dat de huidige welvaart in het Westen en de enorme technologische
vooruitgang van de laatste decennia onmiskenbaar terug te voeren zijn op de
Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog. Wat wil dat zeggen? Dat we Hitler en
Stalin dankbaar moeten zijn?

vriendelijke groet,

FvJ