Ronald van Raaij on Tue, 2 Oct 2001 01:10:10 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Re: Enzensberger - inhoudelijk (was Re: derde kolonne)

> Exact de reden waarom ik mij afvroeg hoe het komt dat de ene
> samenlevingsvorm er beter in slaagt excessen te voorkomen dan de
> ander. Hier
> zijn inderdaad lessen uit de geschiedenis te leren - dat is
> tenminste wat ik
> als 40-plusser meteen denk. Deze gedachte wordt echter direct gevolgd door
> de (retorisch) vraag of jonge mensen dat ook nog wel willen doen.
> de geschiedenis van de ongelijkheid is voor hen helemaal geen issue. De
> dagelijkse confrontatie met het 'abnormale' is gewoon een 'inconvenience'
> waar je prima omheen kunt leven.

Als jullie het over geschiedenis hebben, lijkt het wel als of je het over
iets statisch hebt. Vreemd namelijk juist in geschiedenis zie je hoe e.e.a.
op en neer gaat, of zich golfbewergingen voor doen.

> Zo is het misschien volkomen absurd om te denken dat de egalitaire
> samenleving zoals wij die kennen, normaal is. Experiment over - terug naar
> de grote boze buitenwereld waar de dagelijkse realiteit voor
> bijna iedereen
> juist ongelijkheid is.

Tja, hier komt de aap uit de mouw, nog steeds historisch materialisten onder
ons. De geschiedenis is geen geschiedenis, maar een (dialectische ?) weg
naar de toekomst.
Iedereen die zich een beetje in de utopische en egalitaire filosofieën en
samenlevingen verdiept heeft behoort te weten, dat ze ongelofelijk saai zijn
.... en,
ze allemaal mislukt zijn (zou het kunnen dat daar oorzaak en gevolg te
bespeuren zijn????)

Ronald