Leo Lake on Sun, 30 Sep 2001 11:16:58 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Leest den NRC

Dag,

Op 30-9-2001, 3:34:58, schreef kees@stad.xs4all.nl (kees/ventana) over
het thema [Nettime-nl] Leest den NRC:

> Dat brengt me toch op het probleem dat nu plotseling voorgesteld wordt
> om maar *niets* meer van de commerciele media te plukken en aan elkaar
> rond te mailen omdat daardoor de schrijver wel eens wat centen mis zou
> kunnen lopen. Dat lijkt me toch een wat te makkelijke oplossing, en zeker
> bij de informatie-oorlog die er nu om ons heen gevoerd wordt, zou ik
> daar niet te makkelijk toe overgaan. Is het belang van het delen van
> analyses en inzichten misschien niet groter dan de centenkwestie? En is

Voor wat het waard is, hier ben ik het hartgrondig mee eens. Informatie
is altijd gezien als iets 'aparts', als iets dat uiteindelijk in het
publieke domein hoort. Natuurlijk moet auteurs beloond worden voor hun
prestaties maar een verabsolutering van het auteursrecht is niet de weg,
is het ook nooit geweest. Er is niet voor niets een termijn gesteld aan
het copyright.

Auteursrechten zijn uiteindelijk bedoeld om de productie van informatie
te bevorderen. Welnu, de distributie van informatie is ook zo'n middel
want die bevordert de discussie die weer de productie van informatie
bevordert.

In het bijzonder hoop ik dat Eveline Lubbers (en anderen) door blijven
gaan met het 'rondpompen' van informatie over belangwekkende onderwerpen.
Ze is nogal selectief en tendentieus geweest (net zoals veel anderen) in
het selecteren van informatie, maar dat vind ik juist het goede ervan,
omdat ik zo dingen leer die ik anders nooit zou leren. Ergernis is niet
slecht voor een mens.

L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl