Francisco van Jole on Sun, 16 Sep 2001 23:52:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Lees counterpunch

----- Original Message -----
From: "Maarten Reijnders" <emmermr@xs4all.nl>
To: "Francisco van Jole" <fvjole@xs4all.nl>; <nettime-nl@nettime.khm.de>
Sent: Sunday, September 16, 2001 11:03 PM
Subject: Re: [Nettime-nl] Lees counterpunch

> De verhouding CIA-Bin Laden is inderdaad niet nieuw. Toch verbaasde het me
> dat CNN gisteren bij een onderwerp waarin het leven van Bin Laden
> beschreven werd, nu juist dit toch wel pikante feit onvermeld liet. Zou
het
> iets zijn waaraan ze het Amerikaanse volk nu liever niet aan herinneren?

Kennelijk speelt in het geval van CNN dat laatste inderdaad. Opvallend is
bijvoorbeeld dat ze ook in hun online profiel er geen woord aan wijden:

Bin Laden, millionaire with a dangerous grudge
http://europe.cnn.com/2001/US/09/12/binladen.profile/

Ze verwijzen tegelijkertijd wel naar een artikel in Time (deel van dezelfde
onderneming) waarin voor zoever ik weet heel erg correct de feiten worden
weergegeven:
"The foundations of Bin Laden's network were laid during the Afghan war,
during which the wealthy Saudi heir had been the prime organizer of
volunteers for the 'jihad' against the Soviet invasion. That made him a key
player in an effort backed by the CIA and the intelligence agencies of Egypt
and Saudi Arabia to funnel aid, equipment, training and volunteers to the
Afghan mujahedeen. Many of the "Arab Afghans," as the volunteers became
known, had been radical Islamist dissidents in their home countries, and
their pro-Western governments were only too happy to ship them off to fight
the Russians. But the 'jihad' experience forged unprecedented bonds among
the world's radical Islamists, turning them in spirit and in direct combat
experience into a single army of 'holy' warriors."
http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,174803,00.html

Dus het is niet dat ze het verzwijgen of ontkennen maar meer er niet bepaald
te koop mee lopen. Ongeveer zoals bijvoorbeeld in verhalen over Bouterse
vrijwel nooit wordt gemeld dat nogal wat linkse mensen in Nederland
aanvankelijk erg in hun nopjes waren met dat figuur. Of zoals buitenlanders
altijd meteen denken aan Anne Frank en de dappere Nederlanders als ze over
de jodenvervolging horen en niet weten dat het toch erg opvallend is dat
hier van alle landen het hoogste percentage joden werd afgevoerd.

> Het lijkt me dat een discussie over het kiezen van buitenlandse
> 'bondgenoten' geen kwaad kan in de VS. Het is namelijk wel een beetje
> pijnlijk om te zien hoe de grootste vijanden van de Verenigde Staten van
> pak 'm beet het laatste decennium bijna zonder uitzondering in het
verleden
> op de steun van de VS konden rekenen.

Het kiezen van foute bondgenoten is niet alleen aan de VS voorbehouden.
Europa dacht ook dat Milosevic erger kon voorkomen. En de hele
Vredesbeweging liep in de jaren tachtig weg met de Roemeense dictator
Ceaucescu. En op deze lijst zitten mensen die nog niet zo heel lang geleden
enthousiast een mirror maakten voor een organisatie die gelieerd is aan de
Baskische terreurbende ETA, ook niet bepaald een kampioen op
mensenrechtengebied. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar inderdaad, een zorgvuldiger buitenlandbeleid van de VS kan nooit kwaad.

groet,

F.