Mat Huppertz on Fri, 14 Sep 2001 22:35:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Islamic Jihad, what is next ?

> Nee, niet verstandiger in de zin van dan maar wijken. De voorbije vijftig
> jaar heeft het in Europa gewerkt om daar een even grote afschrikking
> tegenover te zetten. Daar werd iedereen wel bang van (mijzelf incluis) maar
> achteraf gezien was het niet zo'n heel ongelukkige strategie, geeft menigeen
> (mijzelf incluis) tandenknarsend toe. De strategie was maar amper beëindigd
> of er brak weer oorlog in Europa uit.

Als het alleen bij een afschrikking blijft, dan ben ik het wel met je eens. Ik denk alleen dat de Amerikanen niet van plan zijn om er een potje afschrikking van te maken maar daadwerkelijk actie gaan ondernemen. En het zal helaas achteraf pas blijken of het ze (we?) dit keer de juiste vijand onder vuur genomen hebben.

> Wat niet in de analyse staat maar er wel in thuishoort: Een opmerkelijk
> verschil tussen veel Europese terreurgroepen en de islamitische is dat de
> Europeanen in de meeste gevallen vooraf waarschuwen voor de bommen die gaan
> ontploffen.
> Probeer te bedenken waarom het verschil er is en vraag je dan af of praten
> met deze 'folks' zoals Bush ze noemde, nog zin heeft.

Dit vind ik toch wel een erg zwak argument, maar ben natuurlijk wel blij dat het zo gebeurt.
De meeste Europese terreurgroepen (en regeringen) hebben er jaren over gedaan om tot zo'n beleid te komen.
De aanslag in Oklahoma, geloof niet dat daarvoor gewaarschuwd was.
En als dat voor regeringen een punt zou zijn: Amerikanen waarschuwden ook niet bij de raketaanval op de chemische fabriek in Soedan. En zullen ook bij de volgende (komende) aanval niet waarschuwen om slachtoffers te voorkomen (helaas).

Ik denk dat de Europese landen eindelijk hun angst voor het grote Amerika eens moeten verliezen, en hun "bek" moeten opendoen als de Amerikanen weer eens de Afghaanse verzetstrijders steunen tegen de Russen of Sadam in zijn strijd tegen Iran en zich vervolgens tegen dezelfde mensen keren. Misschien moeten wij dan maar eens het lef hebben om die mensen te blijven steunen tegen de wil van de Amerikanen in.

Praten met deze "folks" had nooit gestopt moeten worden.

Groeten
Mat Huppertz