Ron Peperkamp on Fri, 14 Sep 2001 02:18:35 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Islamic Jihad, what is next ?

>"(...) waarom dat mechanisme niet wordt ingezien is een raadsel voor mij."

Niet wordt ingezien door wie? Je impliciete veronderstelling dat mensen met
politieke macht slimmer zouden moeten zijn, getuigt van een kinderlijk
vertrouwen in de rationaliteit van de macht. Terwijl macht natuurlijk bij
uitstek wordt kenmerkt door een gebrek aan rationaliteit en een overschot
aan emotionaliteit. (Het laatste verklaart overigens meteen haar grote
aantrekkingskracht).

In het concrete geval van Israël zijn er bijvoorbeeld talloze mensen die
donders goed begrijpen hoe welke vork in welke steel steekt. Maar deze
mensen hebben ook een helder begrip van het bovenstaande principe en zijn
dus na de moord op Rabin massaal geëmigreerd. Soms kom je er één tegen in
een Amsterdamse kroeg:  zonder land, zonder macht maar mét een gezonde
geest. Anderen ontmoet je op het internet in één of andere obscure
mailinglist:  zonder lichaam, zonder identiteit - eigenlijk alleen maar
geest. En welke macht die geest DAN nog kan uitoefenen, dát is natuurlijk de
grote vraag waar wij ons op dit moment in de geschiedenis eens flink mee
kunnen bezighouden.

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl