ReindeR Rustema on Thu, 31 May 2001 13:59:21 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Mag ik ook een virus? + Voortaan netjes quoten please, please.

Zou iemand mij wat virussen toe willen sturen? Ik heb nog nooit een
werkend virus ontvangen en zo tel ik helemaal niet mee... Woehoe...
Liefst eentje die werkt op de Mac en die zichzelf repliceert zodra ik
het mailtje open. Ik heb nog nooit een virusscanner gebruikt en ben
het ook niet van plan, misschien kan je me overtuigen met een
agressief virus.

En waarom wil niemand mijn server hacken? Ik heb het al eerder
gevraagd in wat nl.comp.* nieuwsgroepen maar ik heb nog geen bezoek
gekregen. Het enige dat men doet is HTML pagina's opvragen. SAAI!

Als we ons toch druk gaan maken over het aanharken en veilig maken
van internet, waarom beginnen we hier op de nettime-nl mailinglist
niet eens met netjes quoten? Ik zie hier zelfs gerespecteerde
journalisten die al jaren on-line zijn een paar regels boven een
posting invoegen en de oorspronkelijke posting integraal opnieuw
versturen! Ik ga dan die hele posting navlooien of er misschien
ergens nog een reactie verstopt zit, een grapje, iets slims, maar
nee. Ondertussen ga ik er vanuit dat er een bedoeling achter dat
meesturen van de oorspronkelijke posting zit. We zitten hier toch met
honderden saampjes op een mailinglist voor slimme mensen die over
internet nadenken? Waarom zou dat niet gelden voor de vormgeving van
de individuele postings.

Ik heb hier ook postings voorbij zien komen van een internet
journalist die *wel* reageert door in de posting van een ander te
schrijven maar die geeft dan weer geen witte regeltjes ruimte tussen
origineel en reactie. Zo moet ik weer nauwkeurig de > tekentjes
aftellen om te zien wat reactie is en wat niet. Het is een kleine
moeite om 2 keer op return te slaan voor een witregel en honderden
lezers  doe je er een plezier mee!

En dan hebben we ook nog mensen die hun software instellen op een te
korte regellengte. In de tekst van een posting die gequote wordt
springt het laatste stukje van een regel naar een volgende regel,
zoiets als dit.

At 13:13 +0200 31/5/01, ReindeR Rustema wrote:

>In een posting die gequote wordt springt het laatste stukje van een
>regel naar een
volgende regel, zoiets als dit.

Heel irritant! Bij het snel lezen van een tekst lijkt het net alsof
"volgende regel, zoiets als dit." een reactie is. Nee, dat is het
niet blijkt pas als ik dat stukje zin pas op het stukje dat erboven
staat. Zet dan handmatig even een > ervoor of wis dat stukje, om je
lezers een plezier te doen. Mijn mailreader doet het zelf al perfect
realiseer ik me nu. Dat bespaart me weer wat werk.

De schuld geven aan je mailreader kan niet, het is gewoon allemaal
gemakzucht. Ik herinner me de unix-editor van de
universiteitscomputer begin jaren negentig. Zelfs toen kon ik al
prima mooie mailtjes maken! Wat je in je privé-correspondentie
allemaal doet maakt me niet zoveel uit (tenzij we onderling gaan
mailen) maar als je een bericht aan een paar honderd mensen schrijft
dan kan je toch *minstens* netjes quoten? Of wil je niet gelezen
worden noch serieus genomen?

Behalve dit marginale netiquette geneuzel heb ik voor de rest niets
te klagen over internet. Ik vind het nog steeds even leuk als in 1992.

ReindeR

PS. Over SPAM nog even dan. In mijn mailreader kan je filters maken.
Ik heb er eentje die bijna alle SPAM in een eigen mailboxje gooit.
Heel eenvoudig: maak een nickname met daarin al je e-mail adressen,
maak een filter met If To: does not contain [die nickname] then
transfer to mailbox spam. Vangt bijna alles op. Lees de details
hierover op http://wso.williams.edu/~eudora/frame-faqs.html#spam
Vooral veel SPAM uit China en Brazilië de laatste tijd, grappig
fenomeen. Een soort internet wildwest frontier die zich over de
wereld verspreid naar uithoeken waar nog geen wetgeving/regulering is
op dit gebied.

PS2. Tip. Als je maar op 1 zinsnede wilt reageren selecteer je dat
stukje en sla je op reply terwijl je de Control of de Shift (beetje
proberen of lees de manual) ingedrukt houdt. Het resultaat is een
heel mooi stukje gequote tekst.