Ronald.van.Raay on Wed, 30 May 2001 14:36:09 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Virusvoorlichtingscentrum/meldpunt nodig? Re: [Nettime-nl] virus?

Ik denk dat het een (morele?) verplichting van ISP's zou moeten zijn om nieuwe gebruikers een virusscanner als onderdeel van het startpakket te leveren. (Ongeveer zoals inderdaad Xs4all nu al doet bij adsl aansluitingen: een personal firewall en een virusscanner)
Overigens is de rest van zo'n startpakket iha toch rommel.

Met betrekking tot bedrijfsaansluitingen, zou ik me kunnen voorstellen dat ISP's richtlijnen instellen mbt het installeren van anti-spam relay instellingen, virusscanners, etc (ook al ivm dDoS aanvallen waar ze zelf het slachtoffer van kunnen worden).

Ik denk dat virusscannen op ISP nivo nniet echt populair zal worden, omdat men altijd geneigd is te willen weten wat er dan weggehaald is.
(Je zou het tenslotte van de PTT ook heel vreemd vinden als je iedere week een briefje in de bus kreeg met:
X poststukken niet afgeleverd in verband met mogelijk gevaarlijke of ongewenste inhoud
Wat betreft de hoax-es, licht het er denk ik ook aan dat de meeste mensen niet zo goed zijn in engels als ze zelf wel denken, en dus (nog) niet weten wat het woord hoax betekent als ze net op het internet beginnen. Maar francisco heeft gelijk, analoog aan de spamfilters en junkmail regels, moet het niet zo moeilijk zijn om dat gewoon in je e-mail programma in te bouwen.

Ronald