Stijn Wuyts [deCURSOR] on Wed, 9 May 2001 15:38:47 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] RE: E-zines zijn dood, leve de e-zines!

Hallo,

Nog een algemene opmerking: als je antwoordt op een lange mail en je hebt
niks toe te voegen aan sommige alinea's, knip die dan gerust weg. Het heeft
geen zin om drie schermen redenering te laten staan als je er geen
commentaar op geeft. Wie de voorgaande dialogen wil nalezen, moet de
archieven op het Web maar raadplegen. Anders zitten we over enkele dagen met
een monstermail waar je RSI van krijgt :-)

> Het is toch ook niet zo dat ieder nieuw initiatief om een krant of
> tijdschrift op te starten, gesteund wordt door de overheid? Dus
> vraag ik me af waarom dat plots bij e-zines wel zou moeten. "Omdat ze
> digitaal zijn" en "er in Nederland zo weinig zijn"?
>
> *In Nederland is het wel degelijk mogelijk om voor het starten van een
> krant, geld van het Bedrijfsfonds te krijgen. E-zines zijn dus niet uniek.
> Anders gezegd, het gaat om een uitbreiding naar het internet.
Sorry, dat wist ik niet. Nu goed, dan is het misschien geen slecht idee om
het subsidieproject naar Internet te brengen. Als kranten en tijdschriften
subsidie krijgen, dan e-zines ook, vind ik. Wat nog niet wil zeggen dat ik
(vooropgesteld dat ik Nederlander zou zijn) zo'n subsidieaanvraag ook zou
indienen natuurlijk, om de reden die ik al eerder aangehaald heb.

> Overigens zal
> niet iedere e-zine zomaar geld kunnen krijgen; het gaat erom dat de
> internetpublicatie iets nieuws toevoegt (experimenteren met exploitatie,
> vorm, inhoud).
Goed, en daar ging mijn vraag hieronder over, maar die hebt u nog niet
beantwoord: hoe gaat u dan selecteren? Wat is een criterium om een e-zine te
subsidieren? Want ik ken een heleboel online magazines die "vernieuwend"
werken met Flash enzo, maar vaak heb ik daar ook geen behoefte aan. Een
"simpel" e-zine (desnoods met HTML-opmaak) dat goeie teksten bevat, is voor
mij even goed.

> Creativiteit stimuleer je niet met geld. Spijtig genoeg.
>
> *Nee, maar het maakt het wel iets gemakkelijker om ideeën ook
> daadwerkelijk te realiseren.
Daar zit wat in. Maar ik vraag me af: de "top" van de Nederlandstalige
e-zines bestaat voornamelijk uit niet-professionals. Is er nu onder de
"echte" journalisten echt niemand die zich op zo'n e-mail medium zou willen
toespitsen? Of komt het omdat uitgevers geen geld willen investeren in een
"e-mail only" uitgave?
Neem nu eClickx, de digitale "uitbreiding" van het papieren webtijdschriftje
Clickx uit Vlaanderen. Dat heeft een jaar bestaan in e-mail vorm, en sinds
enkele maanden verschijnt dat enkel nog op WWW. Blijkbaar vinden uitgevers
e-zines dus niet aantrekkelijk. Dat is volgens mij weer helemaal terug te
voeren naar de verkeerde mentaliteit bij adverteerders. Tussen haakjes:
eClickx op WWW is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet (zie
http://www.clickx.be/eclickx/). Het is gewoon een e-zine dat letterlijk op
het WWW gegooid is: geen opmaak, vies courier lettertype, enzovoort. Zoiets
is natuurlijk ook vragen om slechte kritieken.

> Wat ik wel een leuk idee zou vinden, is als zo'n fonds een
> mailing list zou
> aankopen en ter beschikking zou stellen van opstartende e-zine makers.
> Software als Listserv is schandalig duur. Wij hebben het geluk
Raar dat je hier niks op te zeggen hebt. Wat vind je van dat idee?

> Trouwens: ga je
> dan een commissie in het leven roepen die e-zine voorstellen moet
> goedkeuren enzo? Ook weer niet simpel hoor.
> *Die commissie bestaat al, namelijk het bestuur van het Bedrijfsfonds voor
> de Pers. Zij beoordelen nu ook aanvragen van kranten en tijdschriften.
Ja, maar daar schieten we dus niks mee op. HOE ga je dan oordelen over
opstartende e-zines? Wat is een criterium om een e-zine te steunen? Zonder
taalfouten schrijven? Onderwerpen brengen die nog niemand anders brengt?
Gewoon "in de smaak vallen" bij de commissieleden?

> *Maar als nu met een tijdelijke ondersteuning blijkt dat een nieuw concept
> aanslaat, wellicht raken adverteerders dan wel geïnteresseerd.
Hoeveel gaat het kosten om een e-zine te subsidieren vooraleer de
adverteerders over de streep zijn getrokken? deCURSOR bijvoorbeeld heeft
vier jaar nodig gehad om de 20.000 abonnees te bereiken (akkoord: we zijn er
niet full-time mee bezig, maar full-time redacteurs moet je ook full-time
betalen natuurlijk...). Pas met zo'n getal ben je klaar om naar een
reclameregiebureau te stappen.

Groeten,

Stijn Wuyts,
redactie deCURSOR