Jan Rensen on Wed, 2 May 2001 00:07:36 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] censuur

creator2 wrote:
> Je hebt vast tijd genoeg om de herhaling van het tv programma te
> bekijken.

Ik ben het grotendeels wel met Francisco van Jole eens. Een jaar of twee geleden
heb ik al eens gezegd te verwachten dat internet een enorme ineenstorting te
wachten stond en dat er daarna pas wellicht iets aardigs uit voort zou kunnen
komen. Het is te amorf geworden. Van Jole hanteerde de vergelijkbare maar iets
definitievere theorie van stilstand door massaliteit. Zijn gelijk zou wel eens
bewezen kunnen worden door het alsmaar uitblijven van die ineenstorting.

Maar anders dan FvJ maak ik onderscheid tussen informatie en communicatie.
Internet slaagt er niet in actief te informeren; informatie wordt door de
ontvanger op eigen initiatief vergaard, maar omgekeerd is het haast niet
mogelijk als 'zender' informatie bij een doelgroep te krijgen. Ironisch genoeg
profiteren de traditionele media nog het meest van de pogingen daartoe.

De traditionele media informeren al afdoende, juist dankzij de zeef van de
journalistiek die weegt en selecteert. De consument heeft geen tijd/zin/sjoege
om zelf die zeef te gaan hanteren.
Als informatiemiddel zal internet dus nooit aanslaan en daarmee is de
belangrijkste pilaar onder de e-conomydroom weggeslagen.

Als communicatiemiddel blijkt internet fantastisch te werken. Niet alleen tussen
opa en kleinkind of moeder en in het buitenland studerend kind. Vooral de
mailinglijsten zijn een voorbeeld van een nieuwe vorm van communicatie waarvan
gretig gebruik wordt gemaakt en die wel degelijk aan de basis staat van meer
irl-sociale contacten.

Mensen willen dus niet nOg meer geinformeerd worden maar wel meer en sneller en
anders communiceren. Ik voorzie dat de umts-telefonie daarom een even grote sof
wordt als de new-conomy. In het zakelijk verkeer en ook dankzij sms draagt de
mobiele telefoon bij tot snellere communicatie. Maar er zit geen hond te wachten
op filmpjes, kranten, of weet ik wat voor informatie op je telefoon die door
ergens iemand wordt uitgezonden.

Jan Rensen,
zelfstandig journalist
http://www.janrensen.nl