Henri Kluytmans on Fri, 27 Apr 2001 19:41:40 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] LL1

-->Hoi,

Even enkele aanmerkingen :

De term computers is misleidend. Het woord kunstmatige intelligenties,
is een beter passende term. Veel mensen voorzien dat er kunstmatige
intelligenties kunnen (en zullen) worden gecreeerd die beter (en
sneller) kunnen denken dan de mens. (Deze kunstmatige intelligenties
zullen waarschijnlijk wel op electronische basis functioneren. Maar
de architectuur zal waarschijnlijk meer lijken op de menselijke
hersenen dan op een huidige computer.)

Inderdaad, maar niet in alle opzichten. Onze huidige huisdieren
(en dan denk ik aan honden en katten) kunnen slechts zeer beperkt
vooruit denken, en hebben een zeer beperkte intelligentie (t.o.v.
van het toepassen van techniek en wetenschap). De mens kan bv
verder vooruit denken dan zijn eigen levensduur. Dit is een
groot verschil met onze huisdieren.

Toekomstige hogere intelligenties zullen wellicht alleen met
mensen omgaan voor vermaak. En de mensen zullen geen echte
rol meer spelen in de toekomstige maatschappij van de hogere
intelligenties, omdat ze gewoonweg qua intelligentie verhoudings-
gewijs te zwak zullen zijn.

Maar ik denk dat deze mensen wel veel meer vrijheid zullen
bezitten dan onze huidige huisdieren. Ik neem aan dat deze
mensen zich niet beknot zullen voelen in hun vrijheid.
Wij nemen bij het behandelen van onze huisdieren tenslotte
gewoonlijk ook het welzijn van het dier in acht.

Niet plotseling qua tijdsduur.

Gebeurtenissen na een bepaald tijdstip kunnen niet meer worden
vooruitgezien. Door een versnelling van technologische ontwikkelingen
(en de daaruit voortvloeiende maatschappelijke ontwikkelingen) zal
dit tijdstip zich steeds verder verkorten. Daardoor zal het op den
duur lijken of na een bepaald tijdstip (in de lineaire tijd) de
ontwikkelingen in het geheel niet meer te voorzien zijn. Dit
tijdstip (in de lineaire tijd) zou dan een singulariteit genoemd
kunnen worden. Natuurlijke zal het voor de hogere entiteiten (die
deze technologische ontwikkelingen bewerkstelligen) subjectief
niet zo lijken. Dit laatste omdat deze entiteiten zelf (qua
denksnelheid) mee zullen versnellen met de technologische
ontwikkelingen. Dus alleen voor buitenstaanders (bv de mensen
die biologisch blijven) zal het lijken of er een singulariteit
op treedt.

In principe hoeft dit niet geval te zijn. Kunstmatige entiteiten
zullen ook maatschappijen vormen. De meest efficiente vormen
zullen het best overleven. Dit is slechts het principe van
evolutie. Wat precies de meeste efficiente vormen van
maatschappijen zijn is nog niet duidelijk. Dit zou ook een
maatschappij kunnen zijn waar de individuen zo veel mogelijk
vrijheid bezitten. De huidige maatschappijen kunnen daarbij
niet zonder meer als uitgangspunt worden genomen, omdat de
indivuen van nu niet de totale flexibiliteit bezitten van
toekomstige kunstmatige entiteiten. (Om zich om te vormen,
mentaal en fysiek.)

Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. De techniek blijft nog
steeds een werktuig, een instrument. Alleen we zullen
versmelten met onze techniek. De techniek zal (maar dat
doet het nu ook al) een enorme stempel drukken op het leven.
We zullen kunstmatige worden, of in ieder geval kunstmatig
leven creeeren (dat ons voorbij zal streven).

Maar sowieso het gebruik van techniek is eigenlijk de
fundamentele afwijkende eigenschap die de mens
onderscheid van alle andere levensvormen op Aarde.
Al sinds de ontdekking van het vuur, en al sinds de tijd
van de stenen werktuigen, maakt hij gebruik van technische
hulpmiddelen om zijn naakte bestaan te verbeteren. De mens
tracht al sinds zijn ontstaan zijn omgeving in steeds
grotere mate te controleren. De mens en techniek horen
dus eigenlijk gewoon bij elkaar!

Daar lijkt wel alles op te wijzen ja.

Etc...

Je vergeet het feit dat de toekomstige mens ook de optie heeft
om zichzelf kunstmatig te verbeteren. Of om zelfs compleet een
kunstmatige entiteit te worden. Niet meer onderheven aan de
beperkingen van zijn huidige biologische lichaam, kan deze
toekomstige "post-human" gewoon nog mee-tellen in de toekomstige
maatschappij van hogere entiteiten. Er is dus dan geen reden
meer voor om zich dan te vervelen. (Tenzij dat een individuele
wens is.)

Groeten,