Jos Horikx on 31 Jan 2001 20:35:18 -0000

[Nettime-nl] (no subject)

At 20:12 31-01-01 +0100, Han Speckens wrote o.a.:

> [...]

Dat begint dan weer goed (maar niet heus): eerst probeerden
de daar 16 maal een cookie te zetten, en dan loop je vast op
fouten als je het knopje "lees meer" hebt ingedrukt bij het on-
derwerp "discussieer mee":

" Java script error
  Error: name: ReferenceError message:
  Reference to undefined variable:
  No such variable 'hok' "

De pijltjes omhoog en omlaag op die pagina blijken niet te
werken. Geen spoor van discussie te bekennen. Wel staat er:

 " Discussieer mee! In het project E21E staat een viertal thema's centraal:

   het nieuwe werknemen
   het nieuwe consumeren
   het nieuwe ondernemen
   het nieuwe besturen

De discussie is via het denktankgedeelte van
deze site te volgen."

Had daar dan meteen heengelinkt, denkt dan de argeloze bezoeker.
Maar goed, dan maar op het vetgedrukte "Uit de denktank" geklikt.

Hmm, een nieuwe pagina:

"Discussieer mee! In het project E21E staat een viertal thema's
centraal:  het nieuwe werknemen het ... Lees meer >

Ja dat wisten we al, kennelijk is het niet goed doorgekomen
dat ik al tweemaal op een knopje heb gedrukt dat ik naar die
discussie wilde. Die pijltjes doen het weer niet, de foutmelding
gaat wederom over die variabele "hok". Vooruit dan maar, nóg
eens op "lees meer" gedrukt.

"Discussieer mee.... De discussie is via het denktankgedeelte van
deze site te volgen." Ja, die pagina hadden we twee stappen geleden
ook al gehad.

Wacht even. Linksboven staat er nog een maal "denktank". Zou
je daar ook op kunnen klikken? even proberen... Ja, het gaat:

"Het nieuwe werknemen (link)

 Het is niet mijn bedoeling om als we praten over het nieuwe
 werknemen een  modieuze, elitaire discuss..."

Aha, iemand heeft tenminste iets proberen te zeggen, ik weet
alleen nog niet wat. Kennelijk wordt ik geacht om de link te
activeren met de muisknop...

Ik wacht 5 seconden, 10 seconden, een halve minuut, ik ga even
water opzetten voor de koffie maar het scherm blijft blanco. Wat
is dat nu, een vastloper? Nee, gelukkig werkt de back-knop van
mijn browser nog. Hola, weer een foutmelding: "Can't find suitable
plugin to show this content. Click here to learn more", en dan blijkt
dat men mij application/x-shockwave-flash wil laten installeren.

Dit kan toch niet waar zijn? Wat is dat voor troep? ik mail al jaren
en de nieuwsgroepen ken ik intussen ook al een tijdje, en altijd heb
ik het nederlands of een van de (mijn) drie buitenlandse talen
kunnen lezen, en nu zou ik daar opeens onbekende en misschien
niet veilige software voor nodig hebben, die bovendien ook nog band-
breedte vreet en voor mensen met een telefoonmodem dus onnodige
kosten met zich meeneemt (om maar niet te spreken over wrakke
verbindingen van eventuele nederlanders in het buitenland)

De overheid zou eens als richtlijn moeten aanhouden dat *alle*
overheidssites platformonafhankelijk te bereiken zouden zijn.
D.w.z. de moeten particuliere ondernemingen (zoals Microsoft)
niet impliciet en feitelijk moeten steunen door websites te laten
maken die geschreven zijn op de software van de zich om com-
merciele redenen niet aan de normen en afspraken houdende
firma Microsoft.

De mogelijkheden daartoe bestaan, het benutten daarvan is
bovendien goedkoper dan wat het vervaardigen van dit soort
websites kost. Het is bovendien flexibeler en er worden
(feitelijk) meer mensen mee bereikt.

Met vriendelijke groet,

JH

PS Bij een bevriende relatie (Wel met Microsoft-rommel en
bovendien met die actieve x-dingen geďnstalleerd (die bekend
onveilig zijn) konden we er trouwens ook niet achter komen
wat ene Frans Leijnse op 31-jan-2001 over "het nieuwe werk-
nemen" meer te zeggen heeft dan slechts: "Het is niet mijn