Lake on 4 Nov 2000 10:10:55 -0000

Re: [Nettime-nl] xs4all lanceert online magazine Netkwesties

Dag,

Francisco van Jole schreef (althans volgens Lovink):

> in het nieuws was als proeflaboratorium van eigenaar KPN.
> Netkwesties belooft in een redactioneel commentaar een
> onafhankelijke koers te varen. Opvallend is vooralsnog wel
> dat het openingsartikel over de bezwaren tegen domeinnamen
> voor particulieren gewijd is aan een verklaring (zie 5) die
> de provider uitgaf. Dat ruikt naar serviliteit."

Als er geen rook is, kun je altijd nog een vuurtje stoken.
Er is geen koe zo vaal of er is wel een vlekje op te branden.
Hij die op de blaren heeft gezeten, kan zich ook hebben
gebrand.
De porseleinkast is de nachtmerrie van de olifant.

Wanneer komt toch de dag dat men, waaronder journalisten,
zich eens NIET druk maakt om indrukken die tweeden (of is het
tweden?) bij derden kunnen opwekken, op het verwoorden van
mogelijke misverstanden in een potentiele toekomst met
wellicht kwalijke gevolgen voor bestaanbare instellingen.

Vroeger noemden we dat gewoon roddelen.

Lovink meldde nog:

> Ik had een andere observatie.
>
> De xs4all oprichters en woordvoerders hebben altijd
> kategorisch ontkend content provider te zijn. Ze waren
> zogenaamd neutraal en gaven alleen data van klanten door,
> zo was altijd het verhaal, zowel naar de insiders als de
> buitenwacht toe. Met Netkwesties is daar nu een einde aan
> gekomen. Gelukkig maar. Welkom xs4all in het tijdperk van
> het Internet! Ik heb die scheiding tussen neutrale telecom
> en content altijd onzin gevonden. Die werkt niet en heeft
> nooit gewerkt - en nooit bestaan.

Hier wordt me iets teveel op een hoop gesmeten. Tussen het
zwart van 'being a carrier' en het wit van 'contentprovider'
zit meer kleur dan hier gesuggereerd wordt. Het punt is
natuurlijk overduidelijk: xs4all profileert zich wel door
netkwesties aan zich te binden, maar tegelijkertijd rust dat
profiel zwaar op de verplichting anderen hun woord in
vrijheid te uiten. Gemeten aan de inhoud van netkwesties is
xs4all de carrier: dat ligt contractueel vast, heb ik
begrepen.

Het dieper liggende probleem is, dat spreekt, dat het begrip
carriers zo moeilijk is geworden. Dat kunnen de
spreekwoordelijke kabelexploitanten zijn, maar dat kunnen ook
uitgevers van elektronische tijdschriften zijn. Maar, dat het
begrip carrier moeilijk te doorgronden is, wil niet zeggen
dat we alle hoop op neutraliteit van een boodschap moeten
laten varen.

Tenzij, ja tenzij we het hebben over de relatie tussen medium
en de boodschap zelve, op de wijze van McLuhan bijvoorbeeld.
Maar daarover ging deze discussie niet.

- --
L.
E. lake@home.nl