Jos Horikx on 9 Oct 2000 14:29:04 -0000

Re: [Nettime-nl] Vint Cerf spreekt zich voor Carnivore uit

At 19:44 08-09-00 +0200, Marie-Jose Klaver wrote o.a.:

>http://interactive.wsj.com/articles/SB968280823274189422.htm (gratis te
lezen)

>http://www.senate.gov/~judiciary/962000_vgc.htm Statement van Cerf op site
>van Senaat
>http://www.senate.gov/~judiciary/wl96200f.htm Overige statements

>(ik wou dat de Nederlandse overheid alles zo mooi op het web zette ...)

Daar kunnen we nog wel even op wachten, ben ik bang. Het centrale
probleem lijkt te zijn: waarom zouden we de burgers van informatie
voorzien om ons te kunnen controleren? Zelfs de Tweede Kamer heeft
in meerderheid aangegeven dat ze niet op de hoogte gehouden hoeft
te worden betreffende de overheidsplannen met onze expeditionaire
macht.

Over Carnivore is meer te zeggen, onder meer dat het onderzoek ernaar
(zie o.a. http://www.securityfocus.com/news/76 )
ernstig gefrustreerd wordt door de FBI, ondermeer omdat grote gedeeltes
belangrijke tekst zwartgemaakt worden en dat de broncode nog steeds
niet beschikbaar is:

( http://www.infoworld.com/articles/hn/xml/00/10/03/001003hncarnivore.xml )

Aardig is wel weer dat sommige van die gedeeltes weer gereconstrueerd zijn:
http://cryptome.org/carnivore-mask.htm

Met vriendelijke groet,

JH