josephine bosma on 2 Oct 2000 10:50:59 -0000

[Nettime-nl] plug-ins en politiek

Zomaar een deel uit een persoonlijke mail die ik ontving over de
discussie die in sommige netkunst kringen plaatsvind aangaande plug ins,
en browser based kunst t.o. internet kunst. Zie bijvoorbeeld:
http://www.conceptualart.org/features/rush/index.html

(..) als we het over net.art hebben snap ik dat gezeik over plugins,
etc. eigenlijk niet. als kunstenaar kies je de beste tools om tot een
eindresultaat te komen, als je daarvoor een bepaald pakket wilt
gebruiken waarvoor je een plugin nodig hebt dan moet je de gebruiker
daar maar aan als je het werk van de persoon in kwestie wilt zien. flash
of director mogen het werk dan wel tot browserart
degraderen, wat eigenlijk niet eens zo is, omdat de movies met een klik
down te loaden zijn en daarna offline te bekijken zijn, maw het zijn een
soort mini applicaties. Het voordeel van flash en director is: dat de
dingen die je maakt geluid en beeld kunnen bevatten en je deze
superklein (in kb's) kunt maken. vind dat het aan de kunstenaar is om te
bepalen wie z'n publiek is, dus ben in feite ook niet tegen kunstenaars
die kiezen voor low-fi oplossingen. maar vind niet dat die keuze in het
politieke getrokken moet worden, als dat namelijk zo zou zijn zouden we
toch wel een heel eenvormige net.art krijgen, zoiets als sovjet
realistische kunst. ik ben altijd van mening dat geld en heel veel
mogelijkheden niet creatiever maken, en denk dat juist "de
achterstanden" die bv de oostbloklanden hebben als het gaat om gebruik
van de nieuwste en snelste machine juist bijdragen tot een interessante
diversiteit in het gehele aanbod van net.art. in het oostblok kon een
bepaalde vorm van net.art ontstaan en ook over de inhoud van werk
nagedacht worden juist omdat men NIET in die tech hausse meekon/ meekan.

ik begrijp dat het gebruik van plugins wel een politiek issue
is als het gaat om verspreiding van kennis, en kan me vanuit die
hoek wel degelijk kritiek als iets op abrobat reader van adobe
voorstellen, omdat je dan een pakket van derden moet downloaden.
en dat je daardoor een grote hoeveelheid mensen afsluit voor
kennis (macht).
O.T. wat ook van belang is hier is als het gaat om design van websites,
hier zien we een trend naar steeds flashier sites en groter wordende
downloads, een blik op de belangrijkste (of bekendste) nederlandese
webdesignburo's, en de websites die ze voor 3en maken, leert, dat
deze vaak lak hebben om hun werk voor iedereen toegankelijk te
maken. ik denk dat het dus ook eerder is dat deze groep zich
bewust moet zijn van politiek. zij maken namelijk de wijze hoe
informatie gepresenteerd wordt. in dit verband niet onbelangrijk dat
de ns reisplanner (dat is de online site waar je info over vertrek
en aankomsttijden van treinen kan opzoeken) slechts op pc te bekijken
is. de boel werkt niet op mac.

een ander punt: ik hoor van de politieke kant nooit kritiek
op de in mijn ogen verschrikkelijk zuigende vrml plugins en de
real (audio) player, wat ik zelf echt een van de monsterlijkste
dingen vind. en als ik daarbij een kritiek op het hele
streamende media gebeuren mag formuleren: streamende media
veronderstellen een permanente en liefst een snelle internet
verbinding. zodra je per tik moet betalen voor je verbinding
is streamen van grote hoeveelheden content (bv geluid) politiek
gezien niet een beste oplossing, je hebt vaak last van net.congestion,
daar komt nog bij dat je voor streaming media altijd terug moet
vallen op een (commerciele) plugin. het ergste vb is de realplayer,
een player waarvan de freeware versie vol reclame hangt en
waarbij het saven van gestreamde content voor de gemiddelde
de gebruiker nagenoeg onmogelijk is. <<

*