ArchiNed Office on Thu, 16 Mar 2000 10:39:31 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Attac: actie-oproep voor vrijdag 17 maart Beursgebouw-A'dam

> Attac-Nederland roept haar leden en sympathisanten op voor een
> demonstratief protest voor de Amsterdamse Effectenbeurs
> (Beursplein 5 tussen de Beurs van Berlage en de Bijenkorf)
> op vrijdag 17 maart van 12.00 tot 14.00 uur.  Aanleiding is de
> beursgang van World Online, een bedrijf dat  symbool staat voor
> alles wat er mis is met het internationaal financieel stelsel.

Nina Brink lacht zich rot: hoe meer heisa, hoe beter.

> De Attac-beweging, heeft tot doel de wereldwijde
> kapitaalstromen, zowel nationaal als internationaal, aan
> banden te leggen. Daarmee streeft zij naar een
> democratisch gecontroleerde economie, die rechtvaardig
> en ecologisch duurzaam is.

Ach, ja 'de kapitaalstromen aan banden leggen', een 'gecontroleerde'
economie (democatrisch?). Waar hebben we dat toch eerder gehoord?
Elke enigszins intelligente dictator weet dat je voor een succesvolle
machtsuitoefening:
a) het kapitaal in bezit moet hebben
b) onder het mom van democratische controle, de economie moet sturen (in
de richting die jou het best uitkomt)

Ik kan me niet voorstellen dat de World Online Zeepbel een serieus
probleem gaat opleveren. Ofwel hij klapt, dan hebben de graaiers en
gokkers het deksel op hun neus gekregen. Ofwel hij klapt (voorlopig)
niet. In dat gevela is het opnieuw een aanwijzing dat er op economisch
gebied werkelijk iets aan de hand is.
Een serieuze studie van deze 'nieuwe' economie en de gevolgen daarvan
voor de vrijheid en democratie is dan absoluut noodzakelijk.

Maar kom dan niet met met voorstellen die ik met mijn middelbare school
boekhoudkennis al onderuit haal.

> 1) > elk land moet zelf kunnen bepalen in welke
> mate het zich open stelt voor internationale kapitaalstromen,

Wie gaat dat innen? Wie gaat dat verdelen? Wie gaat dat controleren?
Waarom wel op internationale transacties en niet op nationale?
Binnenlandse speculatie mag, Over de grenzen mag het niet?
Dat riekt naar nationalisme. het sluit boovendien arme landen buiten de
grote geldstromen.
Dom plan

> 2) elk land moet zelf kunnen bepalen in welke
> mate het zich open stelt voor internationale kapitaalstromen,
> ongeacht zijn schuldenlast

vervang 'elk land' door elke machthebber/dictator en begrijp waarom dit
een zo mogelijk nog dommer plan is.

> 3) Afschaffing van belastingprivileges voor bedrijven.
Klinkt leuk en terecht. transparantie is een verstandige optie. maar ook
dit werkt alleen als het tenminste op europese schaal wordt ingevoerd.
Dat kan nog wel even gaan duren. unilaterale invoering heeft alleen maar
kaiptaal en (arbeidsplaatsen) vlucht tot gevolg.

> 4. Effectief hogere belasting op kapitaalwinsten. Sinds begin
> jaren ?80 zijn de winsten wereldwijd gegroeid, maar de
> winstbelasting is wereldwijd juist gedaald. Hogere winsten
> zouden tot navenant hogere investeringen leiden, en
> daarmee tot navenante werkgelegenheidsgroei. Dat, echter,
> blijkt niet het geval te zijn (?baanloze groei?).

Als kind van de jaren zestig hoop ik nog steeds op de arbeidsloze
samenleving. baanloze groei lijkt mij ideaal, als de winst maar eerlijk
verdeeld wordt. Of je dat moet afdwingen door hogere belastingen vraag
ik me af.

> 5. Hoofdelijke aansprakelijkheid van
> aandeelhouders/financiers en bedrijfsbestuurders.

het is niet zo dat ze nu volstrekt niet-aansprakelijk zijn.
Ik zie niet in hoe een heksenjacht op financiers voor een beter
werkklimmat, eerlijker verhoudingen en een transparantere maatschappij
kan leiden.
Eeen goede weetgeving, een transparanter besluitvormingsproces en een
goede controle lijk me beter dan het afkondigen vaan aansprakelijkheden,
verboden, belsatingen, protecties, etc

Piet Vollaard